Contentmania 12 | 2023

12 CONTENTMANIA Konzistentnosť – cesta k udržateľnej komunite MADE IN CONTENTFRUITER SABÍNA LIESKOVSKÁ, SANDRA ŠUTKOVÁ Otvoríte Facebook či inú sociálnu sieť a vyskočí na vás stránka alebo profil, ktoré sa vás snažia presvedčiť, aby ste sa stali ich fanúšikmi. Kedysi to bolo jednoduché – stačilo mať výstižný názov a lajk na stránke bol na svete. Nešlo nám ani tak o to, čo nám stránka ponúkne, čo na nej nájdeme alebo čo z nej získame. Jednoducho sa nám páčil názov, prípadne nás niekto pozval, no a bolo to. Aj vy si teraz spätne mažete všetky stránky, ktoré ste v začiatkoch Facebooku sledovali? V súčasnosti si čoraz viac ľudí dvakrát premyslí, koho a aký obsah bude sledovať. Tlačidlo Páči sa mi to sa stalo skôr výsadou ako automatickým kliknutím. Ako však získať relevantné publikum? Najzásadnejším faktorom, ktorý ľudí pri výbere ovplyvňuje, je miera autenticity obsahu, jeho spracovanie a v neposlednom rade výpovedná hodnota. Vzhľadom na neustály nárast tzv. fake news či krádeží identity si používateľ sociálnych médií čoraz viac potrpí na overené a relevantné informácie. Tvorba relevantného a vhodného obsahu je výsada, na ktorú myslíme aj pri našich projektoch. Spýtajte sa sami seba, prečo by mali ľudia sledovať vašu stránku, vašu firmu. Krutou realitou je, že vaša firma ich v skutočnosti až tak veľmi nezaujíma. Pre ľudí je dôležité to, čo dostanú – či sa na stránke zabavia, niečo nové naučia, podelia o svoje názory, inšpirujú alebo najlepšie všetko dokopy. Na začiatku spolupráce sa našim klientom snažíme vysvetliť, že správa sociálnych sietí u nás nie je o hľadaní a naháňaní fanúšikov či odberateľov. Je o tvorení komunity – komunity ľudí, ktorí sa spoločne zaujímajú o nejakú tému alebo oblasti prislúchajúce k značke. Vopred upozorňujeme aj na to, že na začiatku môže prísť, práve naopak, k úbytku fanúšikov. To nám však neprekáža, pretože odídu len tí, ktorí boli na stránke z nesprávnych dôvodov. Často je to napríklad kvôli súťažiam. Takých ľudí tam nepotrebujeme. Nepotrebujeme ani tých, ktorí sa tam nachádzajú len preto, že ich zacielila reklama. To sú fanúšikovia, ktorí síce vyzerajú dobre v reportoch, ale tým sa to skončilo. My chceme takých, ktorí budú dobrí pre komunitu a v neposlednom rade relevantní pre klienta. ČO JE KOMUNITA A AKO JU BUDUJEME? V prvom rade je dôležité určiť si oblasť, ktorej sa chceme s klientom venovať. Pri niektorých je to jasné, napríklad v projekte Electrend ide o elektroinštalácie. Na prvý pohľad to môže pôsobiť ako náročná (čo aj je) či dokonca nudná oblasť, ale opak je pravdou. Najskôr sme si položili otázku (a, samozrej- me, spravili analýzu), čo taký človek, ktorého zaujíma elektroinštalácia, chce na stránke nájsť. V súvislosti s touto témou môžete vidieť na stránkach hocičo, nikde sa nám však nepodarilo nájsť web, magazín či blog, kde by boli tieto témy obsiahnuté komplexne a pravidelne. A práve to bola naša výhoda – začať pekne od začiatku a vytvoriť stránku, kde ľudia nájdu všetko od A po Z. S odstupom času vidíme, ako ľudia oceňujú a predovšetkým neustále vyhľadávajú kvalitne spracovaný obsah. To však je iba prvý, odrazový krok k tomu, aby ľudia na vašu stránku prišli. Čo nastane potom? Stačí im dávať stále nové a nové informácie? Nie. Fanúšikovia potrebujú vidieť a cítiť, že tak ako oni čerpajú informácie od vás, čerpáte ich aj vy od nich – že sú vypočutí. Uspokojiť ich potreby a vnímať, čo potrebujú, to je dôležitý krok k vytvoreniu vzťahu, ktorý je kľúčový pri budovaní a upevňovaní komunity. Výsledkom je i prosperita stránky a samotnej značky. Rozdelili by sme to možno až na 50 : 50 – tvorba kvalitného obsahu a práca s komunitou napomáha nielen v raste čísel v štatistikách, ale aj v budovaní povedomia o značke či v raste spoločnosti. Často sa však stretávame s tým, že firmy sa stránia komunikácie, ak je náhodou negatívna, nevedia odpovedať alebo sú pre ne takéto situácie nekomfortné. Zvyčajne je to najväčšia chyba, akej sa môžete voči svojim fanúšikom dopustiť. Naopak, dajte im najavo, že ich vnímate, chcete počuť ich názor a že ho možno aj použijete. Ako? • Odpovedajte na všetky komentáre (pokiaľ neporušujú pravidlá vašej stránky) v čo najkratšom čase. • Pýtajte si od ľudí názor – otázkou, anketou, rozhovorom. • Vnímajte a čítajte, aké témy ich zaujímajú, a dajte im odpoveď. Vhodnou a predovšetkým pravidelnou komunikáciou môžete z obyčajnej fanúšikovskej základne vytvoriť komunitu ľudí zaujímajúcich sa o váš obsah. Lenže aký obsah im ponúknuť? Definujú to tri základné body – edukovať, zabávať a inšpirovať. Tri body, ktoré napríklad pri projekte Electrend spravili zo spočiatku „nudnej a ťažkej“ témy rýchlorastúcu a úspešnú stránku. Úspešnú až tak, že ľudia si na ňu chodia pýtať rady v súvislosti s kúpou bytu, s prerábkou či so zariadením domácnosti z hľadiska elektroinštalácií. Úspešnú v tom, že sami náš obsah zdieľajú v odborných skupinách a ďalších komunitách elektrikárov. A úspešnú aj v tom, že zamestnanec firmy ju sledoval predtým, než sa ním stal. AKO BUDOVAŤ VZŤAH S KOMU- NITOU MIMO SOCIÁLNYCH SIETÍ? Na stránke Electrend môžete nájsť časť obsahu, ktorá bola vytvorená práve na zá- klade dopytu či názorov našej komunity. Jedným z takýchto impulzov – aj keď možno nie priamym – bolo aj to, aby sme sa zameriavali na profesionálnejšie témy a skúsenejších elektrikárov. Preto sme sa rozhodli vytvoriť sekciu pre odborníkov. Uvedomovali sme si, že komunikácia odborných tém je na sociálnych sieťach náročnejšia, no zároveň sme nechceli tvoriť ďalšiu stránku. Rozhodli sme sa preto ísť cestou e-mailového marketingu. E-mailový marketing sme využívali už od spustenia magazínu a aj tu sa nám ukázalo, že ľudia majú o danú tému záujem natoľko, že chcú, aby im zhrnutie chodilo pravidelne aj do e-mailových schránok. Alebo sme im iba dali dobrú motiváciu? Keď chce firma tvoriť e-mailový marketing, často začne tým, ako bude e-mail vyzerať, aké informácie doň dá a pod. Preskočí však pár dôležitých krokov, ako napríklad: • Koho chceme e-mailovým marketingom zasiahnuť? • Aký je cieľ e-mailového marketingu? • Prečo by mali ľudia chcieť náš e-mailový marketing? Na posledný bod by sme radi upriamili pozornosť, pretože aj keď si už odpovieme na prvé dve otázky, neraz to stroskotá práve na pochybnosti „prečo by nám ľudia mali dať e-mailovú adresu?“.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNzgx