13 CONTENTMANIA Nie, neodporúčame rôzne „poloférové“ kampane o nenápadnom zaškrtnutom políčku. Poďme na to naozaj čestne. Prečo by vám ako firme mal dať človek svoju e-mailovú adresu? Podobne sme sa pýtali aj pri sociálnych sieťach – prečo by ich mal sledovať? Musíme dať ľuďom dobrú motiváciu. Kvalitný obsah? Ten už majú na Facebooku. Tak čo potom? U každého to môže byť niečo iné. Napríklad komplexné zhrnutie informácií o jednej téme pravidelne v e-mailových schránkach alebo materiály na stiahnutie? Nám sa opäť overila kombinácia. Ľuďom sme ukázali, že ak budú odoberať newsletter, získajú pravidelné informácie každý mesiac bez toho, aby niekam klikali a hľadali. Jednoducho im príde do e-mailu. Využili sme aj možnosť materiálu na stiahnutie – infografiky, ale najmä e-book, online knihu, kde nájdete všetky informácie pekne graficky spracované a už navždy uložené v počítači (pokiaľ ich nezmažete). Využívať môžete aj rôzne dotazníky či ankety, ktoré sa vypĺňajú s e-mailovou adresou. Možností je naozaj niekoľko, treba si to len otočiť z opačnej strany – prečo by som ja ako nezainteresovaný človek mal dať niekomu svoju e-mailovú adresu? Možno sa pýtate, či je to pre niekoho naozaj taký problém. Áno, rovnako ako s lajkovaním stránky, ani s odberom newsletterov to už nie je tak ako kedysi. Ľudia si dvakrát rozmyslia, ktoré e-maily si čítať budú a ktoré nie. Dostali sme sa za prvý krok, ale čo ďalej? Stačí odberateľov mať a tešiť sa z ich počtu? Nie. Treba s nimi ďalej pracovať, aj keď ich je málo. Pošlite im uvítací newsletter, mesačné zhrnutie nových informácií, dajte im zaujímavú anketu. Oni nevedia, že ich je málo, ale budú vedieť, ak na nich zabudnete. Postupne a správnymi krokmi sa dostanete k väčšiemu a väčšiemu počtu a rovnako aj k relevantnejším kontaktom. Aj tu môže nastať situácia, že niekto sa z odberu odhlási. Je to v poriadku. Nejde nám predsa o kvantitu, ale o kvalitu. V tomto prípade o to viac, že kontakty, ktoré sa nám darilo zbierať, využíval klient vo svojej priamej komunikácii (samozrejme, všetko bolo ošetrené súhlasom). V praxi to fungovalo tak, že v prípade magazínu Electrend sa nám podarilo získať kontakt a klient Legrand ho mohol priamo osloviť, komunikovať firemné informácie či ponuky podľa aktuálnosti. Už v prvom roku spolupráce sa nám začalo ukazovať, že to naozaj má význam – do databázy sa prihlasujú ľudia z fachu, firmy a potenciálni noví zákazníci klienta. Budovanie komunity v online priestore nie je iba o číslach, o množstve ľudí, fanúšikov, odberateľov. Je to v prvom rade o tom, aby sa v nej stretávali ľudia, ktorí sa zaoberajú danou problematikou, zaujíma ich rovnaká téma a chcú o nej komunikovať. STARAJTE SA O KOMUNITY NA SOCIÁLNYCH SIEŤACH, LEN TAK BUDÚ STABILNÉ Ako? Vytváraním vzťahov, ktoré budú založené na dôvere (poskytovanie relevantných, dôveryhodných informácií a výpovednej hodnoty), komunikácii (záujem o to, čo fanúšikov baví, aké majú názory, snaha inšpirovať ich) a predovšetkým na autenticite. Ak bude vzťah medzi komunitou a značkou prosperovať, odrazí sa to nielen na lojalite fanúšikov, ale aj na naplnení cieľov spoločnosti a jej poslania.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNzgx