15 CONTENTMANIA HĽADÁ SA PISATEĽ Ak hľadáte dobrého autora alebo chcete byť dobrým autorom contentmarketingových výstupov, majte na zreteli, že štandardný autor nie je človek, ktorý písal na základnej škole obstojné slohové práce. A nemusí ním byť ani ten, komu už v životopise svieti skúsenosť s trendovou pozíciou copywritera. Je to tvorivý človek s nápadmi. Jazyk a štylistiku ovláda na špičkovej úrovni. Rozumie segmentu, o ktorom ide písať, a chce sa v ňom ďalej aktívne „vŕtať“ a vzdelávať. Má cit pre rozumnú mieru, ale i krajné pozitívne medze, v ktorých sa môže pri komunikácii a voľbe žánru a tónu reči v rámci konkrétneho projektu pohybovať. Možno to znie nenáročne, ale je to veda. Naopak, pomerne jednoducho možno zhrnúť zlozvyky, ktoré sa opakujú v textoch a v prístupe k tvorbe obsahov. Kradnú im čitateľskú príťažlivosť, dokážu sa neblaho odraziť na výsledkoch celého projektu a ich príčinou je už na začiatku nesprávna voľba autora. Patria sem najmä nasledujúce: • Frázy a klišé . Ide o banálne frázy, výrazy, ošúchané a ničnehovoriace slová alebo až celé slovné spojenia. Výrazy, ktoré mali kedysi svoj význam, ale častým používaním sa znehodnotili, kvalitný autor pozná a zďaleka sa im vyhne. Nevloží ich do svojho textu, pretože vie, ako veľmi mu tým ublíži. Ťažko povedať prečo, ale mnoho copywriterov ich miluje a content marketing je nimi zahltený. Veď schválne, kedy naposledy ste otvorili článok, ktorý hlásal Nie je to tak dávno, čo…, Doba sa mení… Dočítali ste ho? Frázy a klišé sú niekedy iba znakom, že autor si po sebe text neprečítal – neodstránil z neho tzv. štylistické barličky, balast a neupravil ho do finálnej podoby. • Plytká výstavba . V tomto prípade sa text, podcast či akýkoľvek výstup nerozvíjajú. Namiesto informačnej pyramídy či atraktívnej publicistickej kaskády majú podobu mláky. Točí sa v nich základná myšlienka, nezachádza sa do vybraných detailov alebo do hĺbky, obchádza sa zaujímavý aspekt, ktorého pútavé či jedinečné podanie dokáže priťahovať pozornosť čitateľov a vyvolávať efekt zapamätateľnosti značky, produktu, blogu atď. • Prílišná orientácia na kľúčové slová . Ignorácia kľúčových slov sa v online svete nevypláca. Bola by to obrovská chyba. To však neznamená, že náročná práca s hľadaním synoným už nie je potrebná. Chudobná slovná zásoba autora dokáže napáchať veľké škody. Jej výsledkom je nudný, až obťažujúci text. Čítanie musí byť i zážitok, hoci len podvedomý. Ak nie je, návštevník webu si tému, ktorá ho zaujíma či trápi, skúsi nájsť niekde inde. • Práca výlučne za stolom a vždy podľa zaužívanej šablóny , teda nedostatok nápadov, minimálny pôvodný vklad a neochota „vyraziť do sveta“, do terénu, za odborníkmi, ktorí majú čo povedať, alebo na miesta, kde sa veci odohrávajú. Prístup autora k téme a jej spracovanie, to je to, čo odlišuje napríklad najlepších kuchárov od priemerných alebo až od babrákov. Nie vždy treba variť s víziou michelinskej hviezdičky, neraz zasýti i hamburger z kvalitných surovín. Určite však nepatrí na tanier, ktorý od minulého týždňa nikto neumyl. Výpočet zásadných omylov je dlhší, no už tento náčrt ukazuje, aký dôležitý a vzácny môže byť autor. Ak je naozaj dobrý, fundovaný, väčšine týchto často tolerovaných zvyklostí sa zďaleka vyhne. AUTOR NIE JE OPUSTENÝ OSTROV V content marketingu je autor osobnosť, ktorá vtláča vytváranému obsahu jedinečnú pečať a nezameniteľnú originalitu. Vnímajú to čitatelia či návštevníci webov, následne i prísne oči analytických nástrojov. V prostredí, kde prevládajú rôzne druhy vzdialených spoluprác – medzi ľuďmi, ktorí sa naživo možno vôbec nestretli –, aj najlepší autor potrebuje spojenie a komunikáciu s človekom, ktorý ho dokáže sprevádzať projektom a pravidelne usmerňovať. Spolu s ním je prvým zo základných pilierov kvalitného contentmarketingového projektu. Prvým, kto má vplyv na to, či zo slonieho mláďaťa vyrastie dlhodobo perspektívny a životaschopný jedinec alebo iba ďalší obor v porceláne.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNzgx