Tento text je pokračovaním prvej časti, ktorá sa zameriavala na nedostatky obsahovej sekcie ako celku. V druhej časti sa pozrieme na konkrétne chyby týkajúce sa vnútra obsahu – v tomto konkrétnom prípade článku.
Chýbajúce obrázky priamo v článku
Stále existuje veľa obsahových sekcií, kde sa s obrázkami v obsahu nepracuje vôbec, hoci by sa to veľmi hodilo. Ak investujete čas do tvorby obsahu, dajte si záležať i na tom, aby bol obohatený aj o obrázky. Nezvýšite tým len jeho hodnotu, ale aj zážitok pre používateľov vašej webovej stránky. Samozrejme, sú určité segmenty, kde obrázky nehrajú prioritnú rolu, ale i tu je dobré obsah odľahčiť takouto formou, eventuálne články vhodne doplniť tabuľkami, grafmi a pod.
Využívanie nesprávnych obrázkov
Pomerne často je vidieť nesprávne využívanie obrázkov z hľadiska veľkosti či (ne)kvality.
Samotnou témou je využívanie kontextuálne nesprávnych obrázkov, ktoré nijako nesúvisia s textom. Nie je vždy nevyhnutné, aby článok obsahoval veľa obrázkov – menej je niekedy viac. Naopak, existujú isté segmenty, prípadne niektoré konkrétne témy, kde je určite vhodné pracovať s obrázkami či videami výrazne viac (móda, nábytok, gastro).
TIP
Uistite sa, že využívate obrázky, ku ktorým máte povolenie na použitie – platená alebo free fotobanka, oslovenie autora fotografie/videa a vyžiadanie súhlasu na použitie vo vašom obsahu s uvedením zdroja. Pochopiteľne, najväčšou istotou a najväčšou pridanou hodnotou, ale zároveň najnákladnejšou možnosťou je práca s vlastnými originálnymi fotografiami.
Práca iba s jedným formátom obsahu (články)
Nie vždy je chybou, ak firma pracuje iba s jedným formátom obsahu. Aj my odporúčame začať radšej postupne, než sa vrhnúť do viacerých vecí naraz a žiadnu nerobiť poriadne.
Niekedy je však naozaj vhodné zamyslieť sa nad tým, či by moji zákazníci radšej nevideli aj iné formy obsahu – videá, podcasty, infografiky, kvízy, e-knihy a pod. Nie je to krok vedľa, ak začnete napríklad článkami a do stratégie postupne budete pridávať aj iné formy obsahu. Prípadne využijete už vytvorený obsah a zrecyklujete ho do ďalších formátov.
Gramatické chyby
Ak by sme z týchto nedostatkov vytvárali rebríček, pravdepodobne by sa medzi TOP 3 najčastejšími chybami obsahových sekcií umiestnili tie gramatické a štylistické. Pokiaľ sa zameriavate na tvorbu hodnotného obsahu, určite nezabudnite na gramatickú korektúru na záver. Hrúbky totiž veľmi zásadným spôsobom degradujú kvalitu a hodnotu samotného textu. Používatelia sa začnú sústrediť práve na chyby a pridanú hodnotu obsahu potom prehliadajú. Ak nemáte v internom tíme niekoho, kto špičkovo ovláda gramatiku a komu môžete zveriť kontrolu textov, investujte do externého profesionálneho korektora. Uvidíte, že táto investícia sa vám jednoznačne vyplatí.
Nepreložené časti textov
Nestáva sa to síce tak často ako pri predchádzajúcich príkladoch, avšak už neraz som sa stretol s obsahom, kde jednotlivé časti (kategórie, nadpisy, pasáže textov) neboli preložené. Problematické to môže byť hneď z dvoch dôvodov. Používateľ nemusí textu rozumieť a taktiež to určite nepomáha ani vašim SEO aktivitám. Ak aj citujete nejaký zahraničný zdroj, preložte ho do slovenčiny a citujte správne.
Nenastavené SEO
Pre mnoho firiem je práca s obsahom spojená s cieľom zvyšovať organickú návštevnosť webovej stránky. Iba samotná tvorba obsahu však ešte vysoké pozície automaticky nezaručí. Nenastavené alebo zle nastavené parametre dôležité z pohľadu SEO výrazne obmedzujú napĺňanie tohto cieľa. SEO je samostatná téma, preto sa o nej nebudem rozpisovať. Ak sa však optimalizácii pre vyhľadávače nevenujete a dlhodobo tvoríte zaujímavý obsah, mali by ste si o tejto problematike naštudovať viac.
Neaktuálny obsah
Každý obsah má svoju životnosť. Niektoré témy, tzv. evergreen obsah, dokážu fungovať naozaj dlhé roky. Iná má platnosť iba jeden rok, keďže sa viaže k aktuálne prebiehajúcemu roku. Životnosť ďalšej je ešte kratšia. Pokiaľ máte v obsahovej sekcii taký obsah, ktorý ľudia pravidelne navštevujú (napr. z organickej návštevnosti), je skvelou stratégiou tzv. republishing (opätovné zverejnenie už vytvoreného obsahu). Ešte predtým by ste ho však mali aktualizovať a doplniť o nové informácie. Efekt takto nanovo publikovaného obsahu vás môže veľmi príjemne prekvapiť.
Prehnaná komercia v obsahu
Spolu s gramatickými chybami by sme prehnanú komercionalizáciu mohli určite zaradiť niekde na čelo tohto pomyselného rebríčka. Tlak na komerciu vo vašom vlastnom priestore (vašej obsahovej sekcii/blogu) je až na niekoľko výnimiek skôr kontraproduktívny. Na smerovanie používateľa nemusíte pôsobiť tlakom priamo v texte. Viete ho presvedčiť správne nastavenými, atraktívnymi a nasmerovanými CTA (call-to-action) prvkami okolo obsahu.
Používateľ v magazíne očakáva skutočné rady, bez nátlaku, bez manipulácie a presviedčania, že moje produkty sú tie najlepšie, ktoré si na trhu môže kúpiť. Asi si viete predstaviť sklamanie či rozhorčenie potenciálneho zákazníka, ktorý si číta na prvý pohľad užitočný článok, napr. s názvom Ako vybrať…, avšak zakončený jednoznačným odporúčaním, aby si kúpil práve ten môj produkt. Verili by ste takémuto obsahu, že bol naozaj objektívny a pravdivý?
Iné, samozrejme, je, ak je váš produkt súčasťou príbehu, deja a prirodzene (natívne) zapadá do obsahu. Toto je dobrá a fungujúca stratégia v rámci content marketingu. Takýto obsah je typický napríklad pre recepty či DIY postupy, ale môže mať aj formu prípadových štúdií alebo rozhovorov.
Záver 2. časti
Prešli sme si zatiaľ 16 základných nedostatkov blogov. Ak ste sa našli v niektorom z týchto bodov, pokúste sa ich ešte predtým, než sa pustíte do tretieho dielu, zapracovať do blogu. Nenechávajte si všetko na záver, podstatné sú malé zlepšenia, ktoré vedú k veľkému pokroku.
V poslednej časti sa pozrieme na nedostatky a vylepšenia týkajúce sa nielen vnútra obsahu, ale aj okolia obsahu – povieme si viac o práci s CTA prvkami, štítkovaním či spätnými odkazmi v obsahu.
Už viac ako 7 rokov aktívne žije content marketingom. V CF-ku pôsobí od jeho vzniku na pozícii Managing Director a dozerá na strategický priebeh projektov. Vyštudoval marketing na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Dnes pravidelne prednáša na marketingových konferenciách – mohli ste ho vidieť napr. na viacerých ročníkoch Digital Rulezz. Ako bývalý aktívny športovec aj dnes trávi svoj voľný čas najmä športom, je zároveň dobrovoľným hasičom a čas si kráti aj hrou na klavíri.