Get In Touch
541 Melville Ave, Palo Alto, CA 94301,
ask@ohio.clbthemes.com
Ph: +1.831.705.5448
Work Inquiries
work@ohio.clbthemes.com
Ph: +1.831.306.6725

Je to tu. GDPR vstúpilo do platnosti

V posledných dňoch sa pojem GDPR stal akýmsi všeobecným strašiakom pre všetkých podnikateľov. Od 25. 5. 2018 musí každý podnikateľský subjekt nielen v rámci územia EÚ, ale aj ten, ktorý podniká na našom území, spĺňať podmienky nového Nariadenia z EÚ, ktoré sa týka ochrany osobných údajov.

gdpr-zakon

Zmenilo sa v skutočnosti niečo?

Vedeli ste, že zákon o ochrane osobných údajov, ktorý bol v platnosti ešte pred jeho novelizáciou, bol považovaný za druhý najprísnejší v rámci EÚ? Pokiaľ ho podnikatelia spĺňali vo všetkých bodoch do dnešného dňa, boli prakticky len pár krokov od toho, aby boli v súlade s novým nariadením.

Veľa sa narozprávalo o tom, čo všetko budú musieť podnikateľské subjekty spraviť, upraviť, aplikovať, zrealizovať. No poučil niekto aj samotných spotrebiteľov o ich nových právach, ktoré im toto nariadenie prinesie? Myslím si, že vzdelávanie spotrebiteľov bolo nezvládnuté zo strany zákonodarcov.

Neviem si osobne predstaviť, že napríklad 35-ročná žena s troma deťmi a prácou na plný úväzok si večer sadne s pohárom vína nad vyše 80-stranový dokument, a to len kvôli tomu, aby sa dozvedela, aké nové práva má v oblasti ochrany osobných údajov. Je veľmi alibistické, že bola táto dôležitá úloha o upovedomení verejnosti o ich nových právach doslova „hodená“ na podnikateľov, ktorí teraz musia ničnetušiacich zákazníkov atakovať novými upozorneniami a podmienkami o ochrane osobných údajov.

gdpr-v-praxi

O aké práva ide?

  • Právo na prístup k osobným údajom – spotrebiteľ má právo vedieť, aké kategórie osobných údajov o ňom spracovávate (nie konkrétne údaje, pretože identifikovať osobu len na základe mailovej komunikácie môže byť dosť náročné a vy predsa nemôžete vedieť, komu tie údaje v skutočnosti posielate).
  • Právo na opravu osobných údajov – spotrebiteľ má právo, aby ste o ňom spracovávali aktuálne údaje a vy priamo nesiete zodpovednosť za to, že budú pravidelne aktualizované.
  • Právo namietať na spracovanie osobných údajov – spotrebiteľ má právo namietať voči tomu, že spracovávate o ňom súbor rôznych osobných údajov, pokiaľ ich, samozrejme, spracovávate bez zákonného dôvodu alebo opodstatnenia.
  • Právo na prenosnosť osobných údajov – spotrebiteľ má právo požiadať vás, aby ste súbor osobných údajov, ktoré o ňom spracovávate, poslali inej spoločnosti.
  • Právo na vymazanie osobných údajov – spotrebiteľ má právo požiadať vás, aby ste vymazali údaje, ktoré o ňom spracovávate, ak už nie sú potrebné tieto údaje z hľadiska zákonného oprávnenia alebo podstatnej skutočnosti.
  • Právo, ktoré upravuje spôsob používania automatizovaného rozhodnutia, profiláciu – spotrebiteľ má právo namietať voči rozhodnutiam, ktoré vznikli na základe automatizovaného rozhodnutia alebo profiláciou. Takisto má právo namietať voči takejto profilácii jeho osobnosti.
prava-vyplyvajuce-z-gdpr

Už viete, na čo máte právo a ako sa ho domáhať?

Myslíte si, že spotrebitelia dnešným dňom ovládajú svoje práva a budú si nárokovať na ich uplatnenie? Pokiaľ aj áno, musia sa pripraviť na odpovede typu:

„Vaše údaje spracovávame na základe opodstatneného dôvodu vyplývajúceho zo zákona XY, a preto nemôžeme vyhovieť vašej požiadavke.“

Bude veľmi zaujímavé sledovať v priebehu platnosti nariadenia, koľko spotrebiteľov sa reálne pustí do boja za svoje práva.

Dve strany jednej mince

Avšak každé jin má aj svoje jang. Bežne sa stretávame v praxi s tým, že naši klienti chcú skutočne poučiť svojich spotrebiteľov o nových právach, na ktoré majú nárok. Veľa firiem už obnovilo svoje webové stránky, portály a blogy, čiže ich obohatili o sekciu ochrany osobných údajov, kde sa snažia čo najpravdivejšie a hlavne ľudsky vysvetliť spotrebiteľom, aké údaje o nich zhromažďujú a za akým účelom ich spracovávajú.

A možno je nakoniec aj lepšie, že táto povinnosť vzdelávania o nových právach zostala na podnikateľoch. Prečítali ste si vy niekedy akékoľvek vysvetlenie zákona bez toho, aby ste sa nemuseli minimálne dvadsaťkrát vrátiť na začiatok vety?

Aký je teda záver?

Dnešným dňom sa prakticky pre spotrebiteľa nezmenilo absolútne nič. Všetci budú naďalej používať sociálne siete, kde dobrovoľne vypíšu všetky svoje údaje. Ľudia budú aj naďalej nakupovať cez e-shopy a vypĺňať kontaktné formuláre. Do smartfónov sa budú naďalej sťahovať najnovšie aplikácie, ktoré vás vyzvú o prístup k osobným údajom. Akurát budete musieť všade zaškrtnúť o jedno políčko navyše – že súhlasíte so spracovávaním svojich osobných údajov na marketingové účely.

Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií. Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Diana Ladányi