Ako si nájsť prácu v online marketingu, keď nemáte žiadnu prax či vzdelanie v tomto odbore? Jednoducho. Alebo ani nie? Podelím sa s vami o niekoľko rád a tipov, ktoré vám môžu pomôcť a ktoré by som pred rokom sama ocenila.
Práca v marketingu bez praxe. Je to možné?
Nájsť si prácu v tejto sfére bez praxe je ťažké, no nie nemožné. Ťažšie je prebojovať sa pomedzi konkurenciu šikovných mladých ľudí, ktorých marketing láka. Pracovných ponúk v oblasti marketingu je veľa. Je samozrejmé, že firmy si budú vyberať tých skúsenejších, s lepším portfóliom. Na druhej strane, dnes je pomerne jednoduché dostať sa ku kvalitným informáciám, kurzom, webinárom či školeniam o online marketingu. Často ide o certifikované kurzy, viaceré z nich sú zadarmo alebo za celkom prijateľnú cenu. Tak ako firmy potrebujú seniora, potrebujú aj menej skúsených šikovných brigádnikov, stážistov či juniorov, ktorí sa budú chcieť na seniora vypracovať. Čím skôr teda začnete, tým väčší náskok budete mať.
Ako začať?
Ak nemáte vyštudovaný marketing a vaša doterajšia práca mu bola na míle vzdialená, na začiatok odporúčam hlavne veľa čítať. Čítajte knihy alebo články z overených webov, blogov či magazínov. Získate tak prehľad o online marketingu, jednotlivých pracovných pozíciách, nájdete známe slovenské i zahraničné marketingové agentúry či kampane, ktoré vás oslovia.
Zároveň by ste sa mali rozhodnúť, akým smerom sa v online marketingu chcete uberať. Spadá sem totiž veľmi veľa činností. Stretnúť sa môžete s pozíciami, akými sú napríklad social media špecialista/manažér, copywriter, PPC či SEO špecialista, web developer, account manažér, grafik, dokonca i PR či content manažér a ďalšie.
TIP
Všetky pozície majú aj svoj konkrétny popis činností. Ten sa však môže v pracovných ponukách líšiť. Niektoré firmy vyžadujú viac skúseností a prepojenie jednotlivých pozícií. Ak sa rozhodnete pre prácu v online marketingu, máte na začiatku možnosť naučiť sa pracovať s viacerými nástrojmi, čo viete následne využiť pri hľadaní práce.
Ak ste si našli oblasť, ktorá by vás bavila najviac, začnite sa v nej aktívne vzdelávať. Vyhľadajte si kurz, ktorý sa danej téme venuje. Takýchto vzdelávacích kurzov nájdete viac než dosť – zdarma alebo spoplatnené, niekoľkohodinové, ale aj niekoľkotýždňové. Navyše, z viacerých kurzov môžete po ich úspešnom absolvovaní získať aj certifikát.
Ak ste človek nerozhodný a stále neviete, ktorým smerom sa vybrať, nevadí. Sú dostupné aj komplexné kurzy, v ktorých sa naučíte niečo z každej oblasti online marketingu. Potom by už nemal byť problém vybrať si tú pravú.
TIP
Na začiatku si vyberajte kurzy, ktoré trvajú dlhšie (niekoľko týždňov či mesiacov) a prebiehajú v reálnom čase. Sú zvyčajne drahšie, no častokrát obsahujú nielen teóriu, ale aj praktické úlohy či osobný mentoring, a sú aktuálne. Spoznáte skúsených odborníkov zo slovenských agentúr a možno práve vďaka kurzu oslovíte niektorého z nich so záujmom o brigádu či stáž.
Kde hľadať takéto kurzy?
Dávajte si pozor, aký kurz si vyberiete a u koho. Na internete sa ich nachádza mnoho a, bohužiaľ, nie všetky sú vedené odborníkmi. V agentúre ContentFruiter na vzdelávanie využívame platformy ako Seduo či Skillmea, kde sa nachádzajú školenia vhodné ako doplnok k nejakému inému kurzu alebo ako dovzdelávanie popri zamestnaní. Veľa ich objavíte aj na IT Academy. Ak vám nerobí problém angličtina, odporúčam HubSpot Academy, nájdete tu aj kurz content marketingu, ktorý v agentúre vrelo odporúčame 😊.
Samotný Google tiež poskytuje vlastné online kurzy, najznámejšia je asi Digitálna garáž, ktorá je už takým povinným behom pre začínajúcich marketérov. Okrem toho tam sú aj kurzy, ktoré sa týkajú konkrétnych Google nástrojov, ako Google Analytics, Google Ads a pod. Podobný typ kurzov je k dispozícii na Facebooku, ak vás zaujímajú sociálne siete. Naopak, pokiaľ vás láka svet IT a programovania, určite zavítajte na Green Fox Academy. Ide o dlhší a zároveň drahší kurz, na ktorý si budete musieť vyčleniť naozaj veľmi veľa času. Keď sa chcete vzdelávať v oblasti SEO, užitočným pre vás môže byť napríklad Semrush, opäť v angličtine. Ženskému publiku, ktoré upútal marketing, odporúčam český projekt Holky z marketingu, kde sa okrem samotných kurzov nachádza aj mnoho informácií a pracovných ponúk.
Ja som sa rozhodla pre Digitálnu Univerzitu, komplexný polročný kurz, ktorý vás prevedie online marketingom a všetkým, čo s ním súvisí. Obsahuje prednášky od slovenských odborníkov v online aj fyzickej forme, nechýbajú ani praktické úlohy či osobný mentoring. Na začiatku si vytvoríte/vymyslíte vlastný projekt a všetky úlohy následne robíte v rámci neho. Naučíte sa vytvoriť si vlastný web, pracovať so sociálnymi sieťami, ako fungujú Google reklamy, čo je SEO, dozviete sa niečo aj o grafike či psychológii v marketingu – a zistíte, že všetky oblasti sú navzájom prepojené. Od tohto kurzu sa viete následne odraziť, vybrať si oblasť, ktorá vás najviac láka, a ďalej sa v nej rozvíjať. Samotný kurz Digitálnej Univerzity by vám mohol stačiť aj v prípade, že si chcete založiť vlastný online biznis.
TIP
Okrem kurzov ako takých sa môžete vzdelávať a čerpať informácie napríklad aj cez rôzne webináre, podcasty či konferencie z oblasti digitálneho marketingu, osobne alebo online.
Ak už máte nejaký kurz (alebo viaceré kurzy) úspešne za sebou, prichádza na rad aplikovanie vedomostí do praxe. Kurz sám osebe bez nejakého portfólia pravdepodobne stačiť nebude. Ako na to? Je niekoľko možností.
Vytvorte si vlastný projekt
To môžete urobiť už počas kurzu. Mať niečo vlastné, na čom sa môžete učiť, čím môžete preukázať svoje schopnosti a vedomosti, je pri hľadaní práce v marketingu bez predchádzajúcich skúseností veľká výhoda. Ak máte záľubu vo varení, pečení, kozmetike, športe či v čomkoľvek inom, môžete založiť vlastnú FB alebo IG stránku, keby ste sa chceli stať napríklad social media špecialistom. Využite, čo ste sa naučili na kurze, čítajte novinky zo sveta sociálnych sietí a pridávajte zaujímavé príspevky. Alebo si založte TikTok účet. Ak vás láka copywriting, vytvorte vlastný web, píšte články. Určite sa toho nebojte, na začiatku to pravdepodobne nebude ako od profesionála, ale veľa sa na svojom projekte naučíte.
Ak vám nenapadá nič vlastné, čomu by ste sa takto chceli venovať, a nemáte technické či grafické zručnosti, nájdite si organizáciu, ktorá hľadá dobrovoľníkov na spravovanie projektu. Ide väčšinou o neziskové organizácie alebo firmy, ktoré nemajú rozpočet na skúseného freelancera či agentúru. Hľadajú prevažne niekoho, kto sa im postará o sociálne siete, písanie článkov na blog, úpravy textov na e-shope, linkbuilding atď. Odporúčam portál growni.sk, kde sa združuje veľa neziskových organizácií a firiem zháňajúcich dobrovoľníkov. Ony získajú človeka a vy zas potrebné skúsenosti. Nájdete tam však aj platené pracovné pozície.
Kde hľadať pracovné ponuky?
S novými znalosťami, vlastným projektom a výsledkami práce sa môžete začať obzerať po pracovných príležitostiach. Nájsť ich možno napríklad tu:
- Pretlak– džoby priamo určené marketérom,
- Profesia,
- už spomenutý portál Growni,
- Facebook – ako začínajúci (aj skúsený) marketér by ste nemali chýbať v skupinách, ako Marketéri, copywriteri, SEO optimalizátori; Copywriteri SK; SEOloger; Grafici,
- ADMA (Asociácia digitálnych marketingových agentúr),
- weby marketingových agentúr,
- LinkedIn,
- osobne – možnosťou, ako zaujať a nájsť si prácu, je aj osobne ísť do danej firmy a nechať tam svoj životopis.
Záleží aj na vás, kde sa rozhodnete nastúpiť – či to bude marketingová agentúra, v ktorej budete mať možnosť pracovať na viacerých projektoch, alebo sa rozhodnete pôsobiť ako freelancer (napríklad písaním článkov pre samotné agentúry či tvorbou webu a grafiky). Vo vybranej spoločnosti alebo korporáte môžete pracovať aj priamo na marketingovom oddelení.
Príprava je základ úspechu
Ak budete posielať životopis do marketingovej agentúry, dbajte na to, aby bol bez gramatických chýb, samotný súbor pomenujte správne (najlepšie bez diakritiky). Nájdite si šablónu, ktorá bude vyzerať dobre, vkusne a jej vizuál vás bude charakterizovať. Svoju žiadosť tiež prispôsobte pozícii, na ktorú sa hlásite – ak je to post content creatora, pokojne o sebe natočte krátke video, grafici sa so životopisom tiež môžu „vyhrať“. Ak sa na to ale necítite, postačí klasický, v ktorom za vás budú hovoriť ukážky prác.
TIP
Ako nástroj na výrobu CV vám môže poslúžiť Canva. Nájdete v nej mnoho variácií, z ktorých si budete mať problém vybrať. Navyše ide o užívateľsky veľmi intuitívne prostredie.
Pred samotným pohovorom si naštudujte niečo o firme, do ktorej sa chystáte. Nie každá agentúra sa zameriava na to isté, niektoré sú výkonnostné, v iných sa robia veľké reklamné kampane, buduje brand, v ContentFruiteri sa zameriavame najmä na obsah. Pozrite si tiež projekty, na ktorých agentúra pracuje alebo pracovala. Vedeli by ste si predstaviť robiť pre takých klientov aj vy? Využijete to aj na samotnom pohovore, môžete spomenúť klienta alebo výsledky práce agentúry, ktoré vás zaujali a prečo. Ak sa hlásite do firmy na marketingové oddelenie, takisto si niečo o danej spoločnosti naštudujte. To, aká je a čo robí, sa bude odrážať aj vo výsledkoch vašej práce, takže vás to v prvom rade musí baviť.
Všeobecné rady na záver
- Stále sa učte niečo nové – nielen z marketingu. Nápady a kreatívu objavíte často vo veciach, ktoré s marketingom vôbec nesúvisia.
- Sledujte novinky – marketing, sociálne siete či technológie sa menia zo dňa na deň, preto sledujte aktuálne dianie v tomto odbore.
- Pýtajte sa – a učte od skúsenejších. Odborníkom sa nestanete, keď budete len ticho sedieť.
- Skúšajte – všetko, čo chcete vedieť a čo vás zaujíma, skúšajte na svojom projekte. Ak aj niečo pokazíte, svet sa nezrúti – je to predsa váš projekt a môžete si to dovoliť.
- Začnite skôr, ideálne hneď – najlepšie, ak si kurz urobíte ešte popri aktuálnom zamestnaní.
- Nie je všetko iba o vzdelaní – dnes firmy okrem IQ pozerajú aj na EQ, kreatívu či soft skills.
Už len to, ak sa vám na začiatku podarí zohnať stáž či brigádu, považujte za úspech. Môže trvať niekoľko týždňov či mesiacov, kým sa dostanete na pozíciu juniora. Tým šikovnejším, s bohatším portfóliom alebo iba väčším šťastím sa to môže podariť aj hneď.
Tomu, aby ste si našli prácu v online marketingu bez predošlých skúseností, budete musieť aj niečo obetovať – či už voľný čas, alebo peniaze (reálne oboje 😊). Možno budete musieť chvíľu robiť aj zadarmo – odmenou vám budú získané skúsenosti. Ja sama som začínala stážou v trvaní troch mesiacov, až následne som začala pracovať na pozícii juniora. To, ako rýchlo budete postupovať, záleží na vás a vašej šikovnosti. Ak firma vidí šikovného človeka, dá mu šancu a priestor na rozvíjanie a kariérny postup.
Aj ContentFruiter dáva šancu šikovným ľuďom, ktorých marketing baví a chcú v ňom pracovať. Aktuálne pracovné pozície nájdete na našom webe v časti kariéra.
Marianna má vyštudovaný manažment, ale viac ju to ťahalo do sveta marketingu. Po skončení štúdia si preto urobila kurz zameraný na online marketing. Momentálne v CF-ku pôsobí na pozícii Content Manažérky. Na content marketingu ju baví hlavne to, že si značka vie budovať komunitu, dlhodobý vzťah so zákazníkom a pomáhať mu. Marianna veľkú časť dňa prispôsobuje svojej argentínskej doge Lare, ktorá si vyžaduje veľa pohybu a pozornosti. Ak sa jej práve nevenuje, rada si zacvičí alebo sleduje seriály. Je vegánka a popri všetkom ostatnom stíha piecť aj vegánske torty a zákusky.