Get In Touch
541 Melville Ave, Palo Alto, CA 94301,
ask@ohio.clbthemes.com
Ph: +1.831.705.5448
Work Inquiries
work@ohio.clbthemes.com
Ph: +1.831.306.6725

Mám na to, robiť marketing? Ako s ním začať?

Marketérska branža je krásna, no občas je to Divoký západ. Musíš byť tak trochu ostrieľaný, aby ťa akceptoval. Našťastie len metaforicky, ale aj to je viac než dosť. Dostať sa do marketingových kruhov a zaujať pozornosť skúsených seniorov sa ti právom môže zdať náročné.

Otázka za milión: Som dosť kreatívny?

Už na základnej škole si väčšina z nás začína klásť otázku, čomu by sa chcela v živote venovať. Pamätám si, ako som kedysi neveriacky krútila hlavou nad vynaliezavosťou marketérov, keď som videla novú reklamu či pútavý plagát. Ako dokáže človek vymyslieť kreatívu? Mimochodom, obdobné otázky si kladiem pri hudobných skladateľoch. Ako niekomu napadne melódia? Každopádne, život má zvláštny zmysel pre humor a zariadil to tak, že pracujem v marketingovej agentúre. A naučila som sa tri veci, o ktoré by som sa s tebou rada podelila.

  • Ak prekypuješ nápadmi a máš odvahu ich odprezentovať svetu, si stvorený na kreatívu. To je však len jedna časť marketingu. Ak ideamaking nie je tvojou silnou stránkou, ešte stále to neznamená, že sú pre teba dvere zatvorené. Úlohou marketingu je vytvoriť funkčnú a efektívnu komunikáciu a tá musí rátať aj s výkonnostnými kampaňami. Možno práve v tejto sfére nájdeš svoje uplatnenie. Čaká tu na teba trochu viac analytiky, čísel, štatistík a grafov.
  • Po druhé, vymýšľanie nie je také desivé, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Keď sa pri novom zadaní ocitneš v cudzích vodách, neznamená to, že sa zakaždým učíš plávať od základov. Existujú totiž určité kreatívne postupy, ktoré ti pomôžu s generovaním nových nápadov. Ak ideš variť konkrétne jedlo, nezačneš bezhlavo miešať kadejaké suroviny. Teda pokiaľ z toho nechceš mať guláš, ten znesie všetko 😀 V opačnom prípade nasleduješ inštrukcie receptu, však?
  • A do tretice: V reklamnej agentúre nikdy nie si na vymýšľanie nových ideí sám. Ja osobne mám šťastie na skvelých kolegov s rôznymi záľubami a skúsenosťami. A práve to je základným predpokladom kreatívnych nápadov.
kolegovia počas meetingu v agentúre

OK. Ale kde začať?

Snaž sa absorbovať čo najviac vedomostí. Čítaj, počúvaj podcasty, navštevuj workshopy, semináre. Zorientuješ sa v marketingu a postupne získaš aj predstavu o tom, akým smerom by si sa chcel uberať. Urob si rôzne kurzy – pokojne aj free verzie. Neboj, nikto ti ako nováčikovi nebude zazlievať, že si sa rovno nevrhol do kurzu s trojcifernou cenou. Dobré všeobecné základy ti poskytne Digitálna garáž alebo ďalšie kurzy od Google pokrývajúce analytiku či platené reklamy. Kurzy zadarmo nájdeš aj na platformách ako HubSpot, Moz či Udemy, hoci veľká väčšina je v prípade tých posledných dvoch platená. Avšak pozor, aj kurzmi sa dá predávkovať, nehovoriac o tom, že ak vedomosti nezačneš pretavovať do praxe, jednoducho ti vyfučia z hlavy.

Ako získať prax?

Nechcem zbytočne mudrovať, preto budem opäť vychádzať z vlastnej skúsenosti. Ja osobne som najprv dobrovoľníčila v jednej firme, kde som mala voľné ruky. Chýbal mi tam však niekto skúsený, „kto by ma vzal do parády“. Tak som si vyhľadala agentúru v Nitre, teda v meste, kde som študovala. Uvedomovala som si, že pracovné skúsenosti pravdepodobne nebudú tou kolónkou, ktorá v mojom prípade zaujme. Preto som si dala záležať na tom, aby samotné CV pôsobilo kreatívne, a osobne som ho zaniesla do agentúry ContentFruiter aj napriek tomu, že práve nemali vypísanú žiadnu pozíciu. A tak som s malou dušičkou dostala svoju prvú stáž, neskôr brigádu a potom aj plnohodnotné pracovné miesto.

Dovoľ mi teda malú radu. Nečakaj, kým sa ti príležitosť sama ponúkne. Ak agentúra alebo firma vypustí do sveta informáciu, že hľadá stážistu, zrejme budeš mať oveľa väčšiu konkurenciu, ako keď sa iniciatívne prihlásiš. Okrem toho sa určite uisti, že po skončení stáže budeš mať možnosť nastúpiť ako brigádnik alebo zamestnanec. Ukáž agentúre, že pred nimi stojí motivovaný potenciálny kolega – žiadna agentúra totiž nemá záujem „vyškoliť“ človeka, po ktorom sa po troch týždňoch zľahne zem. Áno, toto je častý scenár a nový insight pre teba, s ktorým môžeš pracovať.
Ak ti aktuálna situácia nedovolí stážovať, a teda potrebuješ príjem, skús sa s agentúrou dohodnúť na upravených podmienkach.
Okrem dobrovoľníctva, stáže a prispôsobených pracovných podmienok tu je ďalšia možnosť – vytvor si vlastný projekt, na ktorom začneš makať. O tom by ti mohol porozprávať náš čerstvý kolega Patrik.

šablóny životopis
Ak máš Illustrator, na Freepiku nájdeš množstvo krásnych CV šablón

Máš niečo vzácne

Podtitulok, ktorý síce znie ako nadpis z lacnej motivačnej literatúry, ale je to naozaj tak. Stážisti a juniori majú čosi, čo väčšine seniorov už chýba – drive. Vyťaž z toho. Práve tvoj zápal môže byť pre agentúru najväčším lákadlom. Marketing je láska. Ale tak ako si v každom – podotýkam, zdravom – vzťahu partneri zložia ružové okuliare, tak to platí aj v tomto prípade.

staz v agenture
Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií. Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Lucia Taricsová
Naša kolegyňa zo social oddelenia, ktorú však na chodbách stretávame zriedka (kuchyňa je výnimkou). Svoj úsmev paradoxne celé dni asociálne skrýva za obrazovkou notebooku. K marketingu sa dostala nečakane – ešte počas štúdia žurnalistiky. Po bakalárovi konvertovala na marketingové štúdiá a spravila veľmi dobre. V ContentFruiter-i pod jej dohľadom ožívajú sociálne siete a e-mail marketingové kampane našich klientov.