Get In Touch
541 Melville Ave, Palo Alto, CA 94301,
ask@ohio.clbthemes.com
Ph: +1.831.705.5448
Work Inquiries
work@ohio.clbthemes.com
Ph: +1.831.306.6725

Neprichádzajú nápady na nové témy pre váš blog? Skúste tieto overené metódy

Poznáte to. Pustíte sa do tvorby blogu, až sa dostanete do situácie, kedy ste vyčerpali všetky nápady na témy. Premýšľate, hútate, hľadáte – a žiadne nové témy nenachádzate. Máte pocit, že sa minuli. Že ďalšie relevantné už možno ani neexistujú. Moje skúsenosti hovoria, že aj v takejto situácii v skutočnosti stále máte na výber z desiatok, stoviek, či dokonca tisícok tém. Závisí od segmentu. To, čo obyčajne stačí, je len malé nakopnutie kreativity, pomoc niektorých užitočných nástrojov a možno občas i trochu improvizácie. V ďalších riadkoch načrtnem niekoľko spôsobov, ako vás môže „kopnúť múza“, a zrazu prídete s novými témami, ktoré by vám možno nikdy nenapadli.

Otázky, otázky, otázky

Už od mala sme zvyknutí pýtať sa otázky. Veľa otázok. Táto vlastnosť nás neopúšťa celý život. Či už ich kladieme verejne, alebo sa ich pýtame sami seba. Ak vlastníte nejaký e-shop, predávate produkt, ponúkate službu, pravidelným otázkam sa nevyhnete. Niekedy môžu byť otravné, ale je dôležité na ne reagovať. Určite nemusím zdôrazňovať, že sa väčšina z nich pravidelne opakuje. Potenciálni (ale aj súčasní) zákazníci sa ich pýtajú neustále týždeň čo týždeň, deň čo deň. Chcú sa uistiť, že robia dobrú kúpu, potrebujú poradiť s výberom, zaujímajú ich rozdiely, vlastnosti, údržba atď., atď. Ak by ste si každú jednu otázku zapisovali, nazbierali by ste ich možno stovky za krátky čas. Väčšina ľudí to nerobí, ale vy ako potenciálni či súčasní content marketéri by ste mohli, resp. mali.

Ak teda neprichádzajú nápady na nové témy, skúste sa rozpamätať práve na tieto pravidelne sa opakujúce otázky (alebo si ich od zajtra začnite zapisovať vždy, keď nejakú započujete, opýta sa ju zákazník, dostanete ju v e-maile, alebo ich získate od kolegov zo zákazníckej podpory, ktorí sú v pravidelnom kontakte so zákazníkmi). Skúste ich zozbierať aspoň 50. Následne sa k nim vráťte a pokúste sa vybrať tie, ktoré sa opakujú najviac, a tie, o ktorých si viete predstaviť napísať článok či natočiť nejaké edukatívne video. Nie každá otázka je vhodná na samostatné rozpracovanie, preto niekedy môžete logicky spojiť aj niekoľko otázok dokopy a zaobaliť ich do jednej témy. 

Prečo sú otázky také užitočné a dôležité? Práve odpovede na otázky používateľov pomáhajú zvyšovať váš kredit, vašu odbornosť. Stavajú vás do roly „priateľa na telefóne“, ktorý rád poradí a ktorému môžem dôverovať (aj pri kúpe).

TIP

Ak vám stále žiadne otázky nenapadnú, môžete si pomôcť nejakým z nástrojov, ktoré analyzujú reálne vyhľadávania používateľov internetu. Takými sú napr. Answer The Public či Marketing Miner.
Ukážka z nástroja Marketing Miner, ktorý po zadaní kľúčového slova vygeneruje tipy na otázky, ktoré ľudia vo vyhľadávačoch frekventovane hľadajú. Zoradí ich taktiež podľa frekvencie vyhľadávania, okrem toho môžete pri každom individuálne vidieť aj medziročnú zmenu hľadanosti či vývoj vyhľadávania v čase.

Diskusie a fóra plné inšpirácie

Je pravda, že v reakciách na diskusie často nájdete aj veľa nepravdivých informácií. Na čo tam však zaručene natrafíte, je množstvo inšpirácie, otázok a aj rozvitie niektorých tém. Táto metóda nie je aplikovateľná pre každý segment, keďže nie pre každý existuje aj relevantné fórum.

Istotne však objavíte hneď viaceré relevantné diskusie pre stavebný segment, jedlo, materstvo a výchovu, autá, zdravie, financie, šport, bývanie, zvieratá, ale určite i mnohé ďalšie.

Ak hľadáte otázku alebo tému na nejakom konkrétnom diskusnom fóre, môžete ju zadať v tomto tvare. Dostanete tak výsledky iba z daných webových stránok, ktoré vašu frázu obsahujú.

Takto to vyzerá, ak na stránke modrykonik.sk hľadáte podstránky, ktoré obsahujú slovíčko „aké“ (evokuje nejakú otázku vo fóre).

Opäť tak máte k dispozícii bázu tém, ktoré zaujímajú reálnych používateľov, vašich zákazníkov. Je už len na vás, ktoré vyhodnotíte ako relevantné a zaradíte ich do vášho redakčného kalendára.

Analyzujte vašu analytiku

Máte na vašej webovej stránke nasadený nástroj Google Analytics? Ak nie, mali by ste tak čo najskôr spraviť. Máte na vašej webovej stránke vyhľadávacie pole? Ak nie, mali by ste ho čo najskôr implementovať. Na tieto dve veci sa nepýtam náhodou. Vaša analytika totiž môže byť ďalšou studnicou nápadov. To, čo používatelia nevedia na stránke nájsť, sa často pýtajú práve vo vyhľadávacom poli. Možno by vám ani nenapadlo pozrieť sa do tejto nenápadnej sekcie v Google Analytics.

Používatelia vám tak možno sami prezradia, aký obsah by ich na vašej stránke najviac zaujímal. Vykročte im naproti tým, že sa pravidelne pozriete na dopyty, ktoré zadávajú do vyhľadávacieho okna.

Keď už nie je rady, skúste freewriting

Počuli ste už o freewritingu? Že nie? Mali by ste spozornieť. A to najmä vtedy, ak nápady stále neprichádzajú. Prípadne ak chcete skúsiť niečo, čo ste doteraz neskúsili, a dostať sa tak k obsahu ľahšie, než by ste si vedeli predstaviť. Ako už názov napovedá, ide o techniku tvorby obsahu, ktorá má za cieľ rozprúdiť vašu kreativitu, zachytiť vaše myšlienky na papier/do poznámkového bloku. Osobne odporúčam využiť elektronický dokument (nie písaný text).

Ako postupovať pri freewritingu?

  • Stanovte si časový úsek, počas ktorého budete bez prestávky písať (napr. 30 – 60 minút).
  • Neprerušujte proces, píšte a nenechajte sa ničím rušiť.
  • Píšte ďalej, aj keď už neviete o čom (skrátka neprestávajte písať).
  • Nečítajte spätne, čo ste napísali (bude na to čas neskôr).
  • Nedávajte si pozor na gramatiku a štylistiku.
  • Píšte ďalej, až kým neubehne stanovený čas.
  • Minuli sa vám slová k téme a neviete, čo písať ďalej? Nevadí. Pokračujte a píšte, hoci to nebude dávať zmysel.
  • Ak vás to prestáva baviť, píšte o tom, že vás to nebaví a pokračujte ďalej.
  • Ak sa vám to podarí, skúste sa opäť vrátiť k téme, ak nie, pokračujte v písaní o inej téme.
  • Ubehlo 30 minút? Výborne. Ste na konci.

Teraz prichádza veľmi dôležitá časť. Vyznačte si pasáže, ktoré ste napísali a považujete ich za zaujímavé. Možno budete príjemne prekvapení, čo všetko ste dostali na papier, resp. do elektronického dokumentu. Často si ani neuvedomujeme, aké informácie a myšlienky sa v našej hlave skrývajú a spracovávajú. Metóda freewritingu vás prirodzene prinúti tieto myšlienky pretaviť do niečoho hmatateľného, s čím viete následne pracovať. Vytiahnuť zaujímavé pasáže, tie následne rozpracovať a vytvoriť možno aj sériu článkov. Môže to byť podklad pre nové video, či dokonca skvelý podklad pre váš nový e-book.

Vedeli ste, že…?

Priemerný používateľ píše na klávesnici rýchlosťou približne 40 slov za minútu (cca 190 – 200 znakov). Za časový úsek 60 minút tak dokážete napísať približne 2 400 slov (cca 11 400 – 12 000 znakov), čo je rozsah približne 6 – 7 normostrán. Ak chcete otestovať, ako rýchlo viete na klávesnici písať, môžete tak urobiť napr. cez tento nástroj alebo túto hru.

Možno nie všetky vyššie spomínané metódy budú vhodné práve pre vás. Je len na vás, ktoré skúsite a ktoré budete dlhodobo aplikovať. Cieľom je nezastať a neuspokojiť sa s tým, že sa minuli všetky témy a vy prestávate tvoriť obsah. Verte mi, témy na užitočný obsah sa vám nikdy neminú, ak to sami nebudete chcieť.

Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií. Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Patrik Vavrovič
Už viac ako 7 rokov aktívne žije content marketingom. V CF-ku pôsobí od jeho vzniku na pozícii Managing Director a dozerá na strategický priebeh projektov. Vyštudoval marketing na Fakulte managementu Univerzity Komenského v Bratislave. Dnes pravidelne prednáša na marketingových konferenciách – mohli ste ho vidieť napr. na viacerých ročníkoch Digital Rulezz. Ako bývalý aktívny športovec aj dnes trávi svoj voľný čas najmä športom, je zároveň dobrovoľným hasičom a čas si kráti aj hrou na klavíri.