Sme content marketéri alebo aj Fruiteri, ako sa nazývame interne v rámci tímu. Vystihuje to totiž presne to, čo robíme. Nepracujeme síce v sade, ale s užitočným obsahom, a ten pestujeme tak, že klientom prináša stále viac ovocia v podobe výsledkov. Pre vysvetlenie: slovo „fruiter“ má podľa slovníkov tri významy. Označuje pestovateľa ovocia, strom rodiaci ovocie a aj loď, ktorá toto ovocie preváža k zákazníkom. Práve toto charakterizuje content marketing – tvoríme užitočný obsah a distribuujeme ho smerom k zákazníkom.
Na začiatku bola moja idea, kniha Joa Pulizziho a odhodlanie priniesť do slovenskej marketingovej komunikácie aj iný pohľad. Teraz sú nás desiatky (je nás v agentúre viac ako dvadsať + desiatky externe spolupracujúcich odborníkov). Rastieme spolu s klientami už viac ako 5 rokov a je to úžasná práca plná výziev, s úžasným tímom našich špecialistov – Fruiterov.
Robíme CONTENT MARKETING (CM), ktorý sme garanciami rastu a exkluzivitou povýšili na FUNKČNÝ. Z našich klientov budujeme informačných lídrov a oni si tak posilňujú svoje značky, tvoria silné komunity a vzťahy s nimi, napĺňajú svoje marketingové a biznisové ciele. Úplne inak ako tradičnou reklamou. Rozdielov oproti nej je mnoho. Reprezentovať ich vedia napríklad trvalé hodnoty, ktoré klienti získavajú, tiež ich vlastný marketingový nástroj – vlastné médiá, ktoré fungujú neustále, roky.
Vystúpenie spoza stromu
Ako samostatná, čisto content marketingová agentúra sme tu už 5 rokov. Boli sme prvou takouto na Slovensku a všetko sme začali stavať na zelenej lúke, alebo skôr vypestovali z prázdneho sadu.
Venovali sme sa budovaniu profesionálnej content marketingovej agentúry, tímu, definovaniu našej DNA zvnútra, vlastnému know-how a jeho neustálemu ladeniu, inováciám, budovaniu vnútornej štruktúry a predovšetkým klientom. A tu sa veru máme čím pochváliť. Či už ide o vybudovaných informačných lídrov a významné nárasty predaja, alebo o export CM projektov zo Slovenska do zahraničia a podobne.
Popri tom všetkom sme však nevenovali dostatok času našim vlastným marketingovým aktivitám a edukácii o content marketingu. Ale to teraz začíname meniť. Rozhodli sme sa vystúpiť spoza nášho ovocného stromu a sebavedome prehovoriť a pravidelne edukovať. A na začiatku toho je zmena našej identity.
Po piatich rokoch rebrandujeme. Chceme byť čitateľnejší a potvrdiť našu silu, ale aj naše sebavedomie postavené na výsledkoch, nie sľuboch. Tiež definovať význam našej práce pre klientov, ktorý je chrakteristický efektivitou a tvorbou trvalých hodnôt.
Pri ovocí sme zostali, no to, čo sa zmenilo, je fakt, že už to nie je košík s ovocím alebo ovocie samotné, čo nás reprezentuje, ale kreatívna práca s ovocím. Vystihuje nás to a demonštruje aj náš posun. Náš logomark má tri významy. Ide o fragmenty písmen C a F, zároveň o prvé písmená nášho podpisu VALUE CREATORS, pričom ikony tiež symbolizujú základ content marketingu, a to tvorbu obsahu v náznaku hárku papiera a jeho šírenie v symbole vlny.
Súčasťou našej identity sa stalo aj korporátne video našej agentúry, ktorým chceme poďakovať našim kolegom Fruiterom, ale aj našim klientom, bez ktorých by sme nedokázali vytvoriť takýto užitočný a úspešný marketingový koncept.
Ako vnímame trh, jeho rezervy a príležitosti
Marketingová komunikácia sa mení, vplyv online marketingu graduje a objavujú sa neustále nové možnosti a taktiky. To, čo sa však snažíme do neho prinášať my, sú hodnoty, ktoré pretrvajú. Tie umožňuje budovať práve content marketing. Nejde už iba o „buzzword“, ako sa o ňom hovorilo na začiatku. Stal sa pevnou súčasťou marketingových stratégií úspešných firiem po celom svete a pretrváva v nich už viac ako desaťročie.
Tiež vnímame, že význam pojmu content marketing sa na Slovensku postupom času zdeformoval/pokrčil. Objavuje sa viacero nesprávnych interpretácií vydávajúcich za content marketing aj také aktivity, ktoré ním nie sú. Je potrebné uviesť ho na správnu mieru – má totiž presné definície a procesy, ktoré ho charakterizujú. V edukácii je toho treba ešte veľa urobiť a aj my sa o to chceme pričiniť.
Zamieňanie pojmu content marketing s inými marketingovými aktivitami nie je problém iba u nás, ale po celom svete, pretože vysvetliť CM nie je úplne najľahšie. Aj preto, že funguje inak a zákazníkov na rozdiel od reklamného tlaku silno priťahuje.
Veríme, že vznikne aj odborná debata o relevantnom profesijnom priestore pre content marketing, ako to je už dnes bežné v zahraničí.
Ruka v ruke s uvedeným ide aj o priestor ukázať to najlepšie z trhu v podobe domácej súťaže content marketingových projektov. Tak, aby sa nemuseli porovnávať s neporovnateľnými, klasickými, krátkodobými reklamnými kampaňami a aby zazneli v plnej kráse vrátane ich výsledkov. Aj poukázanie na to najlepšie na trhu považujeme za dôležitú súčasť edukácie a inšpirácie podobne, ako to funguje pri digitálnom marketingu a tradičnej reklame. Naša agentúra sa CM súťaží zúčastňuje a celkom s úspechom, avšak v zahraničí.
Na slovenskom aj českom trhu existuje v porovnaní so zahraničím množstvo príležitostí, kde je penetrácia CM vyššia. Pozície informačných lídrov vo väčšine segmentov u nás nie sú stále obsadené, ale očakávame, že toto sa v najbližších rokoch zmení. Táto zmena sa už začala diať.
Čo máme v pláne robiť ďalej
V agentúre ContentFruiter máme svoje vízie, krátkodobé aj dlhodobé plány. Aktuálne je to aj rozbeh divízie ContentHome, ako aj príprava už 5. ročníka súťaže pre mladých videomakerov RECfruit. Viac sa chceme venovať aj českému trhu, kde nám v súčasnosti beží už 7 projektov.
Neustále však pracujeme aj na skvalitňovaní bežiacich projektov, ich výstupov a výsledkov. V súlade s našou hodnotou Posúvania hraníc nastavujeme spolu s klientami vyššie a ambicióznejšie ciele.
Naše vystúpenie spoza stromu chceme takisto naplniť edukáciou vo viacerých formách. Bude nás tak na trhu určite viac počuť aj vidieť.
Niečo na záver
Content marketing je záväzok, nielen prázdne slová. Dnes, po viac ako piatich rokoch tvrdej driny, môžeme jednoznačne potvrdiť, že práca s hodnotným obsahom funguje. A nehovoríme to len my, ale predovšetkým naši klienti.
Ak nepoznáte informačného lídra vo vašom odvetví, je užitočné sa poobzerať. Trh je stále plný príležitostí. Inšpirujte sa ukážkami výsledkov content marketingu, alebo spoznajte Funkčný Content Marketing. Pri realizácii obsahových aktivít sa však uistite, že investujete do content marketingu, nie iba contentu. Je to totiž veľký rozdiel.
Po 20 rokoch pôsobenia v marketingovej komunikácii priniesol ideu content marketingovej agentúry ContentFruiter. Ako CEO sa stará o jej napredovanie a nové vízie. Tvorba obsahu je mu blízka, je fanúšikom kvalitnej sci-fi aj radostného pohybu po poľných a lesných cestách – bicyklom alebo nordic walkingom s verným psíkom Bearnym. Fascinuje ho vesmír a rád spoznáva svet.