Get In Touch
541 Melville Ave, Palo Alto, CA 94301,
ask@ohio.clbthemes.com
Ph: +1.831.705.5448
Work Inquiries
work@ohio.clbthemes.com
Ph: +1.831.306.6725

Čo e-shopom priniesla a odniesla koronakríza?

„Milí zákazníci, kvôli veľkému náporu objednávok nie je možné robiť dodatočné zmeny v objednávkach.“ „Upozorňujeme našich zákazníkov, že kvôli množstvu objednávok je dodacia doba tovaru predĺžená.“ Aj vám niečo hovoria tieto oznamovacie vety? Po prečítaní týchto informácií som sa zastavila a začala premýšľať: „Idú Vianoce? Alebo je Black Friday? Či Cyber Monday?“ Nie, prišiel COVID-19.

Takže žiadne darčeky alebo mega výpredaje, väčšina ľudí len musela zostať doma alebo pracovať z domu. Prišla situácia, ktorá spôsobila v lepšom prípade to, že sa nám blyštia trávniky a záhradky, ale, žiaľ, dostala do úpadku, ba až krachu, viacero prevádzok, barov či reštaurácií. Avšak, každá minca má dve strany a v našom prípade sú e-shopy tou pozitívnejšou.

Online predaje v rozkvete

Nakupovanie vecí online sa stalo bežnou praxou medzi miliónmi ľudí na celom svete. Počet ľudí nakupujúcich tovar a služby online sa v poslednom čase zvýšil viac ako kedykoľvek predtým. Aby ste mi verili, uvediem zopár celosvetových číselných údajov, ktoré dokazujú, že online predaju „ide karta“:

  • Odhaduje sa, že v roku 2018 celosvetovo nakupovalo tovar online približne 1,8 miliardy ľudí. (Statista, 2018)
  • V tom istom roku dosiahol globálny elektronický maloobchodný predaj 2,8 miliardy dolárov. Ak to nestačí na to, aby vás odhodilo, prognózy ukazujú, že globálny elektronický maloobchodný predaj sa do roku 2021 zvýši na 4,8 miliardy dolárov. (oberlo.com, 2020)
  • „Na začiatku cesty bol prehliadač.“ – takto latentne by som mohla opísať nákupné príležitosti, čo v číselnom vyjadrení znamená, že až 63 % nákupných príležitostí sa začína práve online bez ohľadu na to, či spotrebiteľ dokončil nákup online alebo v kamennej predajni. To predstavuje to nočné či denné nekonečné brázdenie po Heuréke, čítanie recenzií či vhupnutie do hlbín bezodného YouTube. (Thinkwithgoogle, 2018)
  • Mobile first – ak ste vlastníkom e-shopu a práve čítate tento článok, vedzte, že tento fakt nemôžete podceniť. Potvrdzuje to takmer 50 % spotrebiteľov nakupujúcich prostredníctvom smarfónov. (Ibotta, 2018)

Už len domáce burgre

Nepochybne môžem tvrdiť, že posledné mesiace turbulentne zatočili s predikciami a vývojom online nakupovania. Dokonca sa vplyv koronakrízy priamo dotýka aj zmeny nákupného správania. Ako napríklad štúdia, ktorá interpretuje až 20 % nárast online predaja potravín jedenkrát do týždňa za veľkou mlákou. Vplyvom opatrení si Američania začali burgre robiť doma, čo spôsobilo, že stúpol počet ľudí nakupujúcich potraviny minimálne jedenkrát týždenne.

V porovnaní s rokom 2018 je to o 42 % viac. A zrejme zostanú aj naďalej pri domácej kuchyni, nakoľko viac ako polovica z opýtaných respondentov uviedla, že COVID-19 „ich vedie k trvalému zvýšeniu ich ochoty nakupovať potraviny online“ (GeekWire, 2020). Rovnako pribúda množstvo „nepoškvrnených“ nakupujúcich, ktorí po prvýkrát nakúpili online.

Panika, panika všade len panika

Rúško či dezinfekčné prostriedky sa stali vzácnymi komoditami, ktorých burzové indexy na trhoch vystrelili do nebies ako dav spotrebiteľov prahnúcich po múke a droždí v supermarketoch po prepuknutí pandémie. Medzi najrýchlejšie online narastajúce trhy sa zaraďujú:

  • online predaj rúšok, respirátorov, rukavíc, dezinfekčných prostriedkov a iných zdravotníckych produktov narástol o 807%,
  • predaj voľnopredajných liekov na chrípku, nachladnutie a bolesť vzrástol o 217%,
  • o vypredaný toaletný papier sa postaral zvýšený predaj o 231%.

Suma sumárum, ak ste majiteľom e-shopu s obdobným tovarom, máte všetko skladom a nemeškajú vám objednávky – gratulujem k ziskom.

A čo v slovenskej rodnej zemi?

Zavedené opatrenia proti šíreniu vírusu COVID-19 spôsobili už spomínané zatvorenie či obmedzenie prevádzok. Na výslnie sa dostali slovenské e-shopy, ktoré hlásia enormný nápor objednávok či vypredaný tovar. Príkladom je najväčší český e-shop Alza, ktorého medziročný obrat stúpol na Slovensku a v Česku o viac ako 70 %. V susednom Maďarsku táto pobočka hlási nárast o viac ako 100 % a v Rakúsku dokonca viac ako 300% (Trend, 2020). Štatistické údaje prieskumnej agentúry 2muse zároveň hovoria o tom, že chcú Slováci viac šetriť. (ekonomika.sme.sk, 2020). Tak teda, ak sme sa predsa len rozhodli míňať ťažko zarobené peniaze, pozrime sa na to, po čom naše srdcia „túžili“?

„Švadlenky“ na počkanie

Podľa údajov cenového porovnávača pricemania.sk vzrástli prekliky na stránky so šijacími strojmi o 11 462 % (podnikajte.sk 2020), pričom dopyt narástol o 574 %. (ecommercebridge.sk, 2020) A moja schopnosť ušiť rúško vzrástla z 0 % na 100 %.

Segment pekári a pekárky

Tí, čo vykúpili droždie, to asi mysleli seriózne, pretože narástol aj počet prekliknutí na domáce pekárne o 14 829 % a nezaostávali ani kuchynské roboty.

Barberi v akcii

Po tom, čo sme sa stali šičkami a pekármi, prišli na rad aj kaderníčky či barberi. Zvýšené predaje pocítili aj zastrihávače vlasov a sledovanosť tutoriálov na YouTube. No nie som si istá, či toto zariadenie patrí do rúk všetkým.

barbershopy počas koronakrízy

„I want to ride my bicycle, I want to ride my bike…“

Cyklistická sezóna smelo zavítala medzi nás a to spôsobilo, že môžeme vidieť Sagana na každom cyklochodníku. V prípade e-shopov s cyklistickými prostriedkami a doplnkami sme si už zvykli na nápis „vypredané“, prípadne „nie je na sklade“.

V marci nastal boom a bicykle lámali rekordy so štyrikrát vyšším predajom v porovnaní s minuloročnými údajmi (ekonomika.pravda.sk, 2020). K bicyklom môžeme v kategórii šport pridružiť aj bežecké či fitness pomôcky a doplnky. Takže, z karantény hor sa do plaviek!

Playco, notebooky či tlačiarne

Tým, ktorí si to mohli dovoliť a priniesť si prácu domov, sa zvýšil dopyt po kancelárskom vybavení. Porovnávanie cien notebookov sa zvýšilo o 20 %. Nezaostáva ani dopyt po tlačiarňach, herných konzolách či čističkách vzduchu.

Pozor na rýchlo upečené e-shopy či vysoké ceny

Žiaľ, spolu s príchodom pandémie prišli aj ľudia s „podnikavým duchom“. Internetom sa šíria e-shopy, ktoré ponúkajú neregistrované dezinfekčné prostriedky spôsobujúce závažné zdravotné komplikácie. Rovnako sa stretávame s pančovanými dezinfekčnými prostriedkami alebo predraženými rúškami či respirátormi. (webnoviny.sk, 2020)

Vplyv na budúcnosť

Život ľudí sa v posledných mesiacoch rázne zmenil. Extroverti žalostne plačú za socializáciou a introverti zostali bezo zmeny. Jedno je isté – oba segmenty potrebujú nakupovať. Pandémia priniesla hromadnú migráciu kamenných predajní do programátorských jazykov, uprednostnenie online platieb, vývoj logistickej koordinácie a mnohé iné zmeny v oblasti e-commerce, ktoré budú mať priamy aj nepriamy vplyv na vývoj nákupného správania spotrebiteľov. Napriek terajším predikciám, akým smerom sa vydá budúce e-commerce, je nutné byť neustále obozretný a vnímať zmeny a potreby spotrebiteľa.

Pravidelný newsletter

Odšťavený z čerstvých marketingových noviniek, plný výživných informácií. Nezmeškajte náš obsah a zostaňte v obraze.

Author avatar
Adriana Uharčeková
Milovníčka vyriešených problémov nefunkčných webov (a akýchkoľvek iných problémov). Profesijnú web dev púť zahájila počas študentských čias na Katedre masmediálnej komunikácie a reklamy v Nitre. Aktuálne pracuje na rozvoji vlastných znalostí o frontendových jazykoch. Keď nesedí za notebookom, tak varí, brázdi pohoria na CTM-ku alebo prichyľuje psíkov do dočasnej starostlivosti.